HaTy CuMeL :)

Adakah kita punca kawan lari??

Assalamualaikum..
hai semua. Maaflah tersepi seketika. haha. Bukan sebab takda idea, tapi bila ada idea, lappy pulok takde depan mata. Bila takda tu rase frust la sangat! Then tengah duduk, belek2 buku, muka buku, buku lali, dan segala buku lah, tetiba terkeluar dari memori yang tak berape nak ingat ni tentang punca kawan lari. Bagaikan.. "OH! FOREVER ALONE!" sickness.





Actually, tak semua orang being loveble by others. Alhamdulillah, Lea dikurniakan dengan kawan-kawan, teman-teman, dan sahabat-sahabat yang baik. Tapi lea juga tak dapat nak elak dengan kejadian macam ni.
Bukan senang kita nak buat orang suka kat kita and bukan senang kita nak kekalkan persahabatan sampai bila-bila. Kadang-kadang puncanya mungkin dari kita sendiri dan kadang-kadang puncanya dari orang lain. 

Pernah tak kita bertanya pada diri kita .. "kenapa jadi macam ni ea?" , "kenapa dia tak tegur aku dah?" dan sebagainya. Sebelum kita menetapkan sesuatu, kita mesti pandang diri kita sendiri. Tengok kat cermin, dan fikirkan apa kesalahan yang kita dah buat sampaikan kawan kita lari. 

Firstly, kita lihat sifat kita. Mungkin kita terlalu ego? annoying? terlalu memaksa? atau perkara-perkara yang negatif yang buat dia rimas dengan perangai kita. Kadang-kadang kita tak perasan pun yang kita akan menyakiti hati orang lain dengan sikap selamber derkk kita tu. Bagi kita mungkin biase, tapi bagi dia?

Secondly, nilai bagaimana hubungan kita dengan kawan-kawan kita. Mungkin kita ada lost communication atas sebab musabab yang tak masuk dek akal. or mungkin cara hidup yang berbeza membuatkan ia menjadi punca. cara kita bergaul, and cara kita bercakap/bergurau. nothing imposible. semua tu boleh terjadi tanpa diduga.


Then, mula fikirkan, ape perasaan korang terhadap kawan-kawan korang. Mungkin kita yang tak selesa and buat kita dah tak rapat dan akhirnya terus tak lagi contact. If korang rasa, korang memang tak patut lah kawan dengan dia, make a list, and senaraikan baik dan buruk tentang dia. and give ur rasional reason, why. Then dengan cara tu, kita tak lagi rasa kita forever alone atas sebab kita jauhkan diri dengan orang yang tak sepatutnya kita rapat or membawa impak yang negatif.

Bagi lea, ni terletak pada tangan dan hati masing-masing. Mengikut kebanyakan pengalaman lea, lea tak pernah lupa kawan-kawan lea. walaupun mungkin tak lagi contact dan mungkin memang ditakdirkan oleh Allah yang lea tak berkawan dengan dia, lea tetap anggap dia kawan lea. Lea juga menjauhkan diri dari orang yang mungkin membawa impak yang negatif dalam hidup lea atas sebab lea nak berubah menjadi lebih baik dan mendekatkan diri dengan Allah. Lea tak bermaksud nak sombong atau sebagainya. Cuma lea memerlukan sedikit ruang untuk memperbetulkan diri lea. Tapi setakat ni, lea kawan dengan semua orang. Baik buruk mereka, kita jadikan pengajaran. Lea memang jenis susah nak rapat dengan orang walaupun pada dasarnya lea memang peramah. 

Jadi, dengan ini, lea memohon maaf sekiranya lea ada terkasar bahasa, terlanjur bicara atau bergurau tak kena masa, Lea mohon maaf dengan seikhlas hati lea pada semua kawan-kawan lea, kawan fb, twitter mahupun blogger sekalian. Harap terus mengeratkan ukhwah kita bersama. Insyaallah. 

"Good friends are like star. You don't always see them, but you know they're always there"
" Kawan kita mencerminkan diri kita. Baik kawan kita, baiklah kita dipandang masyarakat "





2 comments:

  1. nice blog.. blogwalking ke sini terus follow..follow kita balik ea..
    http://iellakylla.blogspot.com/

    ReplyDelete