HaTy CuMeL :)

Kesihatan | Kebaikan minyak zaitun @ olive oil.

Assalamualaikum..


ok, hari tu entry lea berkenaan Kenapa perlu kurus?? .. if korang baca entry lea sebelum ni, lea ada cerita pasal olive oil. So, entry kali ni lea nak cerita serba sedikit kebaikan olive oil. 

Apa itu olive oil / minyak zaitun ?

Minyak zaitun ini adalah minyak tulen yang diperolehi dari buah pokok zaitun sendiri. Dimana proses minyak ini tiada sebarang campuran dari apa jua jenis minyak lain selain dari minyak sayuran yang dilabelkan di bahagian penerangan botol atau kandungan.

Apa beza olive oil dengan "extra virgin olive oil" .

Extra virgin olive oil adalah kualiti tertinggi dan rasa zaitun itu diklasifikasikan sbg paling asli. Dalam kimia , ia ditafsirkan sbg tidak mengandungi asid dimana ia mempunyai asid oliek tidak melebihi 0.8 gram per 100gram dan nilai peroksidanya  kurang daripada 20 O2miliequivalent. Ia juga perlu dihasilkan mengunakan cara mekanikal tanpa mengunakan pelarut dan kadar suhu yang rendah (kurang daripada 86 ° F, 30 ° C). 

Pendek kata, minyak zaitun yang biasa dan extra virgin olive oil ni bezanya cara proses dan kualiti buah zaitun tu sendiri.

Manfaat dalam kesihatan minyak zaitun.

Manfaat kesihatan minyak zaitun adalah luas dengan ciri-ciri positif baru ditemui sepanjang masa. Salah satu pakar kardiologi terkemuka mengesyorkan sekurang-kurangnya dua sudu minyak zaitun dara setiap hari. Pada masa ini ia dipercayai bahawa di samping untuk mengukuhkan sistem imun dan membantu untuk melindungi terhadap virus, minyak zaitun juga berkesan dalam menentang penyakit seperti:
  • Penyakit Jantung: minyak zaitun membantu menurunkan paras kolesterol darah yang membawa kepada penyakit jantung.
  • Tekanan Oxident: Minyak zaitun mengandungi antioksidan seperti Vitamin A, karotenoid dan sebatian fenolik yang juga membantu membawa kepada kehidupan yang panjang.
  • Kanser: Kajian menunjukkan bahawa minyak zaitun mengenakan kesan perlindungan terhadap tertentu tumor malignan (payudara, prostat, endometrium, saluran penghadaman ..). Beberapa kajian penyelidikan telah didokumenkan bahawa minyak zaitun mengurangkan risiko kanser payudara. Makan makanan yang sihat dengan minyak zaitun sebagai sumber utama lemak ketara dapat mengurangkan kejadian kanser.
  • Tekanan Darah Tinggi: Kajian terbaru menunjukkan bahawa penggunaan biasa minyak zaitun boleh membantu mengurangkan kedua-dua sistolik (maksimum) dan diastolik (minimum) tekanan darah.
  • Diabetes: Ia telah menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan minyak zaitun, rendah lemak tepu, sederhana kaya dengan karbohidrat dan serat larut dari buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijirin adalah pendekatan yang paling berkesan untuk pesakit kencing manis. Ia membantu merendahkan "buruk" lipoprotein berketumpatan rendah manakala meningkatkan kawalan gula darah dan meningkatkan sensitiviti insulin.
  • Obesiti: Walaupun berkalori tinggi, minyak zaitun telah ditunjukkan untuk membantu mengurangkan tahap obesiti.
  • Artritis Reumatoid: Walaupun sebab-sebab masih tidak sepenuhnya jelas, kajian baru-baru ini telah membuktikan bahawa orang-orang dengan diet yang mengandungi tahap yang tinggi minyak zaitun adalah kurang berkemungkinan untuk membangunkan artritis rheumatiod.
  • Osteoporosis: Satu penggunaan yang tinggi minyak zaitun muncul untuk meningkatkan mineral tulang dan kalsifikasi. Ia membantu penyerapan kalsium dan sebagainya memainkan peranan yang penting dalam membantu penghidap dan dalam mencegah permulaan Osteoporosis.
ok, ni antara minyak zaitun / extra virgin olive oil yang ada kat Malaysia.




yang lain, korang g la sendiri tengok kat supermarket eh !

Kesihatan perlu diutamakan, fikir-fikirkanlah ye :)

sumber inspirasi dari : http://www.oliveoiltimes.com

No comments:

Post a Comment