HaTy CuMeL :)

Bagaimana hendak didik diri supaya tak tinggal solat?

Assalamualaikum semua..

Alhamdulillah, Allah masih lagi memberi nafas untuk teruskan kehidupan hari ini..
Disini lea nak kongsikan sedikit sebanyak tentang " Bagaimana hendak didik diri supaya tak tinggal solat?"


Lea akan berkongsi berdasarkan dari pengalaman lea sendiri.

Sesungguhnya semua manusia mengalami masalah "meninggalkan solat" . Lea akui lea sendiri melalui detik-detik ini. Semua manusia tak perfect , tp hendak seribu daya, taknak seribu dalih.

Alhamdulillah, semakin dewasa, Allah membuka pintu hati lea untuk menjadi seorang insan yang lebih baik, Insyaallah.

Jadi, tanpa lengahkan masa, lea akan kongsikan sedikit sebanyak apa yang lea buat untuk didik diri lea sendiri supaya tak tinggal solat.

1 - Sentiasa mengingati Allah.
Walau dimanapun kita berada, sentiasa ingat pada Allah S.W.T . Dengan sentiasa selawat, berzikir mahupun perbanyakkan menyebut kalimah Allah. " Jika kita sentiasa ingat pada Allah, Allah akan sentiasa ingat pada kita"

2 - Sentiasa mengingati azab api neraka.
Setiap kali kita terlupa pada suruhanNya, ingatlah azab yang kita akan lalui diakhirat nanti. Jangan kita fikirkan pasal orang lain .." dia buat xpe, xkn aku tak leh.." "dia tak solat pun..ahh, malas lah" .. Tolak tepi tentang org lain,kita fikir diri sendiri. Kita akan lalui sendiri.

3 - Berkawan dengan orang yang berilmu agama.
Tak kira lah kawan sekolah, kawan mase belajar, sedara mahupun ustaz& ustazah. Dekatkan diri kita pada mereka, tanyakan semua isu agama yang kita tak tau. Insyaallah, sedikit sebanyak dapatlah kita mentarbiahkan diri kita utk menjadi lebih baik.

4 - Jangan melengahkan waktu solat
Bila Azan berkumandang, cepat-cepat g ambil wudu' & solat. Jangan tunggu 10 minit la, kejap lagi lah.. memang akan terjerumus ke kancah tertinggal solat. Sehari kita hanya mendirikan 5 waktu solat = 17 rakaat.
Purata 1 waktu solat = 10 minit. 50minit sehari je dan Allah menggantikan 24jam satu hari. Tanya diri sendiri, "takkan 50minit pun tak boleh peruntukkan untuk Allah yang memberi rezeki, dan kehidupan yang aman"

5 -  Sentiasa memikirkan soal Mati.
Setiap hamba Allah akan merasa mati. Tak kiralah umur muda atau tua, kta tetap akan kembali padaNya. Setiap kali kita ada ura-ura malas nak solat, fikirkan.. " mati bila-bila masa je, even dalam tidur pun boleh meninggal". Lea selalu ingatkan diri lea, sebelum buat apa-apa, solat dulu. If apa-apa jadi lepas tu, sekurang-kurangnya lea dh menjalankan salah satu kewajipan lea sebagai seorang Islam dan sempat mengingati Allah sebelum ajal lea sampai. Kira lea tak berhutang.

Sekian dari sy, saya harap dapat membantu semua untuk memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Insyaallah. Sentiasalah husnuzon dengan Allah, Sesungguhnya Dia Maha Kuasa , Maha Pemurah, lagi Maha Pengasihani.

Ini adalah diantara usrah lea hari ni. Maaf andai ada tersilap kata mahupun perkataan. If ada yang salah, mohon perbetulkan. Sama-samalah kita mendidik diri . Mulakanlah dengan Solat .


2 comments: