HaTy CuMeL :)

Tips | 10 Tips Bagaimana hendak menumpukan perhatian@ kusyuk dalam solat

Assalamualaikum.
Hari ni lea nak kongsi beberapa tips yang boleh membantu korang semua untuk menumpukan perhatian semasa solat. Harap dapat membantu serba sedikit. Insyaallah.

Subhanallah, Indahnya !


  1. Sebelum berdiri untuk sembahyang, cuba untuk berurusan dengan semua perkara-perkara yang kecil segera yang menuntut perhatian anda. Jika anda sedang ditekan oleh kelaparan, makan dahulu, jika anda ditekan untuk menghadiri panggilan alam, melegakan diri anda, jika anda adalah ibu bapa bayi, uruskan mereka.
  2. Lakukan wudu '(wuduk) dengan baik, sentiasa memberikan perhatian yang sewajarnya.
  3. Pendekatan sembahyang dengan semangat seperti semangat seolah-olah ia adalah solat terakhir dalam hidup anda sebelum mati. Sebenarnya Rasulullah s.a.w mengajar kita bahawa kita boleh berbuat apa-apa di dunia ini yang boleh mengatasi dengan Doa dalam merit dan kecemerlangan. 
  4. Bayangkan bahawa sembahyang anda, anda akan dilihat oleh Allah, Tuhan semesta alam, dan bahawa anda sedang menikmati perhubungan langsung dengan Allah yang pada hakikatnya adalah benar.
  5. Fikirkan sembahyang yang anda lakukan seolah-olah ia adalah sembahyang terakhir hidup anda. Malah, ia sangat baik boleh menjadi yang terakhir, kerana tiada siapa yang diberi jaminan bahawa dia akan hidup untuk sembahyang yang lain.
  6. Gambarkan tempat kejadian hari akhirat apabila orang akan berbaris ke dalam dua kumpulan, satu ditakdirkan untuk Syurga, dan satu lagi untuk Neraka, dan bertanya kepada diri sendiri di mana anda akan diletakkan.
  7. Fokus minda anda kepada apa yang anda membaca dalam sembahyang anda dan membaca surah mudah bahawa anda memahami makna itu dan memikirkan makna surah tersebut apabila sedang  membaca.
  8. Jika dengan usaha terbaik anda, minda anda masih mengembara, maka berlindunglah kepada Allah dan membawa minda anda kembali untuk sembahyang.
  9. Berdoalah kepada Allah dan mohon Allah untuk mengurniakan anda benar kegembiraan menumpukan perhatian dalam sembahyang dan perlindungan anda terhadap pengembaraan minda anda.
  10. Letakkan penglihatan anda ke satu tempat di mana anda akan membuat sujud anda semasa anda membaca dan mengelakkan  mata anda beralih dari tempat itu.
Semoga Allah melindungi kita dari helah syaitan semasa solat dan mengampuni kita kesilapan kita.
p/s Jika ada kesilapan, tegur lah ye. Manusia sentiasa melakukan kesilapan.

firman Allah, ‘Dan dirikanlah sembahyang (dengan tetap), sesungguhnya sembahyang 
itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar’. (Al-Ankabut: 54)

No comments:

Post a Comment