HaTy CuMeL :)

SAYANG diri anda??tapi tak tahu macam mane??lets share :)


assalamualaikum ollz!
now lea nak kongsi2 tips2 cnew nak sayang diri anda..jumm!

20 cara untuk menunjukkan SAYANG kepada diri anda.
Dan jika anda bertuah,its will love you right .

  1. get involved
bile korang slalu study@keje and study dan keje terus..msti korang letihkann..then,bile pnt,ape korang uat?tgox tv ryte?haa..cube korang gantikan dgn aktiviti yg lebih best..contohnye cam berbasikal,main alat musik,ataupunn cabar rakan2 anda untuk aktiviti sehat cm jungle trekking,football..and so on..aslkan aktiviti sehat..

  1. buy experiences instead of stuff
satu penyelidikan telah dibuat di San Francisco State University,California,USA..
mereka menemui satu kenyataan yang menyatakan “money kan buy happiness”apabila korang spend sumthing untuk sesuatu barang yang boleh mewujudkan satu perasaan hubungan sosial dan vitality. Ryan Howell menyatakan bahawa “we don’t tend to get bored of happy memories like we do with material object “.

  1. eats lots of wholegrain
ambil la makanan atau bijirin yang berkhasiat seperti oat,brown rice,buckwheat,gandum,bulgur,millet,dan ape2 jenis makanan yang mempunyai gandum dalam jumlah yang tggi. Ini kerana,wholegrains nie mrupekan slow-burning yang memberi kite keupayaan serta tenaga yang kekal lama dan juga boleh mengawal dr segala penyakit contohnya sperti diabetes.


  1. stay close with family and friends.
Satu kajian telah dibuat yang menyatakan bahawa apabila kite berada disamping orang keliling yang mempunyai satu ikatan yang kuat,kite akan memiliki system imunisasi yang sihat dan juga panjang umur berbanding sesiapa yang duduk berseorangan.

  1. don’t brush straight after eating
erm..brus gigi after makan?mesti mostly org buat kan..lebih2 lagi yang sentiase kene berkomunikasi dgn org..ape2 pun,tunggu 20 minit minimum lebih2 lagi bile korang bru pas mam acidic food mcm buah-buahan keranee tooth enamel akan menjadi lembut bile acid exposure dan korang mesti tanak gigi korang berubah struktur kann..

  1. eat slowly
tubuh badan akan merase unimpressed bile kite makan terlalu cpt. Apabile kite makan terlalu cepat,ia akan mengakibatkan kite terlebih makan dan naik berat badan. Apebile korang ambik makanan berat dan makan secara cepat,mule2 korang akan rase..fuuhh!kenyang..but tggu after beberape minit..korang akan rase mcm senak perut or sickness..penyelesaianye???senang jee..CHEW,DRINK,TALK,RELAX..apebile korang makan secara perlahan,korang akan enjoy makanan korang dan moment more..:)

  1. leave work on time
workaholics????huh!hentikann tuu..seseorang yang dipanggil workaholics lebih terdedah kepada penyakit..seperti saket kepala,relationsip breakdown,keletihan dan laen2.. Dr.Marianna Virtanen, epidemiologist di Finnish Institute of Occupational Health dan juga University College London,UK, menyatakan bahawa individu yang bekerja melebihi 10-12 jam per day mempunyai 56% risiko untuk mempunyai masalah jantung atau serangan jantung berbanding individu yang bekerja 7 jam per day. Jadi jalan penyelesaiannye, jika satu hari mcm ofis hour, 8am-5pm ryte..kire hampir 8 jam (tak temasuk waktu rehat) . selepas 8 jam tersebut,balik rumah,jgn bawa keje lebih..keje hanye di tempat keje ye..

  1. wear sunblock
penjagaan kulit tersangat2 la penting!merujuk ke pada National Skin Centre website, kanser kulit adalah 7th most common masalah kulit di Singapura dan statistiknya semakin meningkat..so dgn ini,pemakaian sunblock adelah amat penting..pastikan sunblock korang SPF30++ boleh melambatkan proses penuaan,so, korang boleh la jage kulit korang..mane taw..kulit lg nampak mude berbanding umur..

  1. know that he/she loves you
apabile korang da bertemu dgn boy or gurl yang baek,being relax dan secure dalam perhubungan tuu. Ade seorang penyelidik mengatakan bahawa,law kite terlalu stress ngn pasangan kite, its can double the risk of heart problem!woo..korang msti tanak kann..so if ade prob slesai ngn bek..jgn stress2 keyh!

  1. get a fruit bowl.
Seperti mane..korang pun taw kan buah-buahan baek untuk kesihatan..so,sediakan 1 fruit bowl or basket ats meja tak kesah la meja makan kee meja bilik..and pastikan semua buah-buahan tu segarr..so,everyday kene mam buah-buahan untuk kekal kan vitamin dalam badan..

  1. be thankful
kajian telah mnyatakan bahawa bersyukur itu adalah big part dalam sesuatu kehidupan dan kebahagiaan. Sebelum tidur, tuliskan dalam sebuah diary tentang ape yang jadi hari ini tak kiralah besaq ataw kecil halnya yang membuatkan korang bersyukur pada hari tersebut. Tak kesah la ape pun asalkan ia berkenaan dgn BERSYUKUR..

  1. blink more!
Blink!blink!wee..bukan kilat2 tuu..blink nie means kelip matee..slalunya manusia kana kelipkan mate sebanyak 5-6 kali dalam seminit.bagaimanapun..keadaannye berbeza bile korang menatap bnda2 elektronik mcm tv,lappy or PC..sbb kadar kelipan akn berkurang..jadinya seorang pakar optometric syorkan untuk ambil mase 2 minit untuk merehatkan mata setiap setengah jam.. dengan cara,pejamkan mata dan kemudiannya stretch muscles mat korng dengan memandang sesuatu yang jauh..kemudian..selepas 2mint,korang ley enjoy blek mengadap tv.lappy or PC..:)

  1. wear flats if you can
khas untuk gurl!wee..korang,pkai flats shoes lebih menyelamatkan diri anda dr pakai heels..korang tau tak kai heels boleh memudaratkan kesihatan.seperti sakit tulang blakang,tegangkan betis dan boleh menyebabkan arthritis!!


  1. eat veggie
hah!ni common ryte..dalam sayur-sayuran terdapat banyak khasiat dan vitamin..jadi,jadikan makan sayur-sayuran sebagai rutin hari korang..lagipun dgn memakan sayur,ia akan mengurang 30% dr segala penyakit kanser dan sebagainya..wee..salad pun ok jugax la..nyumnyum..!

  1. find a peaceful place to escape
haa..nie sesuai bg sape2 yang duk town!try cari tempat2 yang tenag contohnye seperti taman reakrasi,library,garden and mane2 tempat yang korang rase tenang..then habiskan mase kat tempat tuu dalam 20-30minit..tenangkan fikiran yang bercelaru tu..then bile da tenang,korang ley uat rutin harian korang..yuuhuuu!!

  1. wake up sunny!
Wee..korang!bangun!lepasnie korang kenela ye bgn awl..cube korang tidur mlm dengan bukak langsir bilik korang and biarkan cahaya pagi menyinari pagi anda pasa keesokan harinyee secara natural..cahay tersebut boleh reset body clock dan memudahkan korang untuk memulakan hari-hari indah anda.

  1. find a sport you love
haa..meh bersukan!cube cari sukan yang paling suke..ta kirelaa bola sepak ke,tennis ke,pingpong kee ..and try aktif dalam sukan tersebut..gerenti enjoy!slain tuu menari depan cermin pun boleh!ia juge sbahagian dr senaman..:)

  1. sing in the shower
musik boleh dikatakan  mcm makanan jugak..kite perlu setiap hari..cube satu hari korang tak dgq lagu or ta nyanyi even 1 ayat skalipun..msti kekok..so,dgn mendengar or nyanyi lagu fav,dpt menenangkan diri and jugak boleh kurangkan tekanan perasaan..ala ala stress gtuu..haa..so nyanyi2!

  1. see the funny side of life
dalam kehidupan,msti ade suke duke gembire seedy ryte…untuk menjadi insan positif, korang jgn terlalu mengingatkan hal yang menyedihkan..cube korang pk sal ap yang kelakar pnah jadi dalam hidup korang..korang sentiase senyum ryte..wee..senyum tuu sehat!

  1. stop comparing yourself to others
fakta : constantly membandingkan diri ngan orang laen merupakan sesuatu yang dipanggil “crazytown” dalam kehidupan ade orang yang “lebih baik” dr kita dan juga “lebih teruk” dr kita..tuu sume nonsence!. Dengan menerima seadanya siapa diri kita sebenar adalah lebih baek dr kite trus membandingkan diri ngn org laen!

sumber : cleo magazine may 2011

2 comments:

  1. good post...ika nak maintainkan makan oat payah betul...disiplin fail..huhu

    ReplyDelete
  2. hehe..start slowly..if mkn 1 kali sehari pun da kire ok..hope ika bejaye maintain yea:)

    ReplyDelete